Jak vyvážit pracovní a osobní život? Je to těžké, ale jde to!
Jak vyvážit pracovní zátěž a osobní život? To je otázka, kterou si klade stále větší množství zaměstnanců, ale i podnikatelů. Dosažení a udržení takové rovnováhy je dnes pro mnohé jedním z nejdůležitějších životních cílů. Mít slušný život také mimo kancelář a uspokojovat své rodinné či osobní potřeby, to je dnes vysoce ceněná hodnota.
Studie společnosti Hay Group, která byla provedena na vzorku pěti milionů zaměstnanců v 65 zemích ukázala, že více než 39 % z nich není spokojeno s tím, jak zvládá vyvážit pracovní a osobní život. To znamená, že nejsou spokojení. Tento stav zase vede ke zvýšení stresu, snížení produktivity práce, problémům v rodinném kruhu, ale pokud trvá déle, pak i ke zdravotním problémům a hlubokým depresím.
Proto pokud nepatříte mezi ty šťastné, kteří si dokázali stanovit taková pravidla, která jim zaručují spokojenost v práci i doma, máme pro vás několik tipů. Mohou znít banálně, ale pokud se jich budete držet, situace by se měla zlepšit.
- Rovnováha mezi pracovním a osobním životem by měla být prioritou pro zaměstnavatele i zaměstnance.
- V průběhu dne si stanovte pevné přestávky pro osvěžení a doplnění sil.
- Na konci dne si urovnejte priority.
- Vytvořte si prostor a hranice pro práci a „hru“.
- S klienty a kolegy si stanovte jasné termíny pro dodání práce.
- Zkuste porozumět tomu, že rovnováha pro vás nemusí znamenat rovnováhu pro druhé.
- Držte se pracovní doby.
- Když jste s přáteli a rodinou, vypněte si pracovní telefon nebo si alespoň zrušte notifikace.
- Buďte přítomni duchem tam, kde se zrovna fyzicky nacházíte.
- Udělejte si čas na pravidelné cvičení.
- Nezapomínejte na dovolenou.
- Naučte se říkat NE.