Víc než práce

Lifestylový blog o tom, že nejenom prací je člověk živ

0

Facebook koupil WhatsApp za 380 miliard. Uživatelům se to nelíbí

Každý start-up potřebuje legendu o svém založení. Jednu má také WhatsApp, mobilní aplikace, za kterou před týdnem Facebook zaplatil 19 miliard dolarů, v přepočtu 380 miliard korun. Jeden ze dvou zakladatelů Brian Acton nalepil na stůl svého parťáka Jana Kouma lísteček, aby nikdy nezapomněl na cíl jejich mise: „Žádná reklama, žádné hry, žádné hlouposti“.

Koum ve svých četných veřejných vystoupeních na tento lísteček rád vzpomíná. Heslo skutečně do značné míry zosobňuje to, čím se aplikace WhatsApp na posílání zpráv proslavila. Je čistá, jasná a cílená. Proto si velmi rychle našla 450 milionů uživatelů.

Ten lísteček se dá ale číst i jinak. Jako odmítnutí toho, co se stalo z Facebooku. Ten totiž stojí naopak na „reklamě, hrách a hloupostech“. Uživatelé WhatsApp nemilují jen proto, že je to levná náhrada SMSek. Při dnešních cenách těchto zpráv by to bylo s podivem. Ne, fanoušci WhatsApp se jeho instalací vymezují vůči Facebooku. Chtějí komunikovat přímo, osobně (jakkoliv je to ve virtuální komunikaci zvláštní požadavek) a především bez přihlížení milionů dalších, případně bez pocitu neustálého sledování algoritmem, který se na ně snaží ušít reklamu.

Zatím je jasné jen to, že se Facebook zbavil velkého konkurenta. Neváhal za to zaplatit cenu, kterou nikdo nepovažoval za reálnou. Vždyť za podobně oblíbený Instagram dal loni „pouhou“ miliardu dolarů – už tehdy se mluvilo o horentní sumě. Devatenáctinásobek se jeví jako mimo tuhle galaxii.

Kromě zakladatelů WhatsApp, ze kterých se přes noc stali jedni z nejbohatších lidí na světě, se zatím radují především konkurenční aplikace. Poté, co Facebook transakci oznámil, od WhatsApp odcházejí statisíce uživatelů ke službám jako Threema, Telegram či ChatSecure.

david • 28. 2. 2014


Předchozí příspěvek

Následující příspěvěk

Odebírejte blog emailem

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

%d blogerům se to líbí: