Víc než práce

Lifestylový blog o tom, že nejenom prací je člověk živ

0

Lidé vs. stroje: budoucnost pracovního místa

Myšlenka, že nám roboti vezmou práci a učiní lidi zbytečnými, koluje už celá desetiletí a Hollywood svým zobrazováním zlých a ďábelských strojů přilévá jen olej do ohně.

Technologický pokrok nelze zastavit

Ve skutečnosti už se ale v mnoha sektorech prosadily nové technologie, které nahradily nespočet lidských pracovníků. Vzpomeňme například továrny, elektronické mýtné systémy nebo třeba zautomatizované zákaznické linky. Mnoho firem sice ještě outsourcuje služby velkých call-center, ale jak dlouho bude trvat, než jim někdo nabídne technologii, která již tak nízké náklady srazí na desetinu?

Zní to dramaticky, ale lidé přeci jen ještě nejsou na odpis. Alespoň podle Jacki O‘Neill z vývojového centra společnosti Xerox v Grenoblu. Zdejší vědci pod jejím vedením zkoumali kancelářská pracoviště budoucnosti a zaměřovali se právě na futurologické předpovědi, že chytré stroje nahradí lidi i zde.

Zamyslete se nad tím, že stroje – takzvaní virtuální agenti – nahradí lidskou pracovní sílu ve všech oblastech, od zákaznických po zdravotnická centra. Z technologického úhlu pohledu se to zdá být možné, ba dokonce pravděpodobné, protože technologický pokrok neustále zlepšuje schopnost strojů používat přirozený jazyk a dokáže je velmi efektivně spojit se znalostními databázemi.

Ale když doopravdy prozkoumáte podstatu práce, která se na první pohled hodí pro „virtuální agenty“, tedy například call centra, zjistíte, že lidi nahradíte jen obtížně.

Improvizace, interpretace a interakce

Operátoři v call centrech musí často pátrat po skutečných důvodech hovorů. Musí zformulovat požadavky a problémy volajícího tak, aby ze znalostní databáze vůbec získali nějakou odpověď. Musí pracovat rychle, protože spousta věcí není pokryta jednoduchým skriptem. Jinými slovy, práce je mnohem komplexnější než se na první pohled zdá.

„Předpoklad, že virtuální agenti dokáží zastat práci v call centrech, je postaven na přílišném zjednodušování a přeceňování schopností dnešních technologií,“ vysvětluje Jacki O’Neill.

Ve skutečnosti existuje mnohem více kancelářských aktivit, které mají „skryté komplexnosti“, a jsou tak mnohem lépe zvladatelné lidmi než roboty. Lidé stále excelují v takzvaných „třech I“ – improvizaci, interpretaci a interakci. Stroje jsou zase vynikající v louskání obrovských objemů dat. Lepší přístup, než odhadovat, zda se na práci lépe hodí lidé nebo stroje, je spojit obě výhody a vylepšit lidskou expertízu výpočetní silou strojů.

david • 3. 3. 2014


Předchozí příspěvek

Následující příspěvěk

Odebírejte blog emailem

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

%d blogerům se to líbí: