Jak řídit zaměstnance v krušných dobách
Ekonomická situace se zlepšuje, stále ale existuje nespočet firem, které bojují o svou existenci a musí si pomoci například propouštěním zaměstnanců. Navzdory představám je propouštění pro manažery velmi stresující záležitost. Obzvlášť když po ní přichází opravdu krušné časy – jak motivovat a řídit zbylý personál tak, aby společnost opět pozvedl?
Politika otevřených dveří
Když je už je nutné propouštět, je třeba v průběhu tohoto procesu náležitě informovat. A to jak propouštěné, tak ty, co zůstanou na palubě. Není nic horšího než bez vysvětlení propustit řadu zaměstnanců, zavřít dveře manažerské kanceláře a myslet si, že je po všem. Zbylí zaměstnanci nebudou vědět, zda je vyhazov nečeká třeba zítra. Proto je třeba jasně říct: “to by bylo, pokračujeme v tomto složení”.
Zvládněte fázi “truchlení”
Ať už komunikujete jakkoliv dobře, s největší pravděpodobností nebude atmosféra ve firmě v prvních dnech po větším propouštění dobrá. Zbylí zaměstnanci budou mít pocit “přeživších” a bude jim líto přátel, bývalých spolupracovníků. V této fázi není od věci umožnit otevřenou diskuzi, třeba i s třetí stranou. Na druhou stranu není dobré nechat personál oddávat se negativním myšlenkám. Přeci jen potřebujete, aby se plně soustředili na práci a táhli společnost vpřed.
Informujte o pokrocích
Vaši zaměstnanci musí vědět čeho chcete dosáhnout, stejně jako to, že už toho bylo dosaženo. Jedině tak docílíte jejich motivace – budou vědět, že se věci hýbou kupředu a že společnost neupadla do spirály poklesu.
Malé odměny dělají radost
Jistě, peněz není nazbyt – proto jste museli přistoupit k propouštění. To ale neznamená, že není třeba odměnit zaměstnance, kteří odvádějí nadstandardní práci. Ústní či písemná pochvala potěší, ale u srdce zahřejí i malé dárky. Dosáhl váš zaměstnanec měsíčních cílů nebo odvedl práci navíc? Proč mu nedat třeba dva lístky do kina?