
Začínáte podnikat? Dejte pozor na Paretovo pravidlo!
Ambiciózních podnikatelů se skvělým nápadem jsou tisíce. Proč uspějí jen někteří? A na co si dát v začátcích pozor?
Podle italského ekonoma Pareta čeká neúspěch na celých 80 % začínajících firem či produktů. Realita mu dává za pravdu, většina novinek do tří až pěti let končí. Podnikatel Honza Vokurka patří se svou firmou Kitl mezi ty šťastnější.
Měl jste v začátcích „jen“ štěstí, nebo jste byl na všechna úskalí podnikání nadprůměrně připravený?
K podnikání jsem se odhodlával dlouho, a protože jsem detailista, snažil jsem se co nejlépe připravit na realitu. O Paretově pravidlu jsem věděl a měl z něj respekt.
Jak jste se připravoval?
Tehdy jsem ještě pracoval v Nestlé. Prošel jsem si staré akční plány, což byly tabulky, jaké produkty se budou daný rok uvádět. V lednu fialové lentilky, v únoru zelená čokoláda… A opravdu se potvrdilo, že 80 procent těchto výrobků už na trhu není.
To se ani nedivím…
Ty důvody neúspěchu byly různé. Mnohdy šlo o chuťově vynikající produkty, ale přesto se nechytly. Měly například slabou podporu, špatný obal,… cokoliv. Tehdy jsem si uvědomil, že když budu launchovat svůj první produkt, musí být v těch dvaceti procentech, které se udrží. A že pro to musím udělat naprosto všechno.
Je tedy úspěch ovlivněný zapálením podnikatele víc než kvalitou produktu?
To rozhodně ne. Řekl bych, že z 90 procent ovlivňuje úspěch produkt a deset procent je zbytek. Firma Kitl vyrábí nápoje a naše motto zní „Je to v láhvi“. Pokud bychom vyráběli shit, tak se můžu stavět na hlavu, ale lidé to nekoupí.
Na co se mají začínající podnikatelé připravit?
Že mají jenom jeden výstřel. A že to bude masakr. Je potřeba mít dokonalý produkt, kterému věříte. A pak je nutné tomu věnovat velké množství času a energie.
Dá se to přirovnat k launchi nového produktu v rámci velké firmy?
Ani náhodou. Když začínáte, nemáte rozpočty, jako jste bývali zvyklí ve velké korporaci. Člověk musí přemýšlet o každé stokoruně, do čeho jí investuje – a to doslova! Navíc firemní postupy nejsou zautomatizované, vše se zavádí za pochodu. Nemáte stálé odběratele a zákazníci neznají vaši značku ani produkty. Musíte je přesvědčit o své kvalitě.
Má vůbec smysl v začátcích připravovat nějaké business plány?
Má. Ale buďte připravení, že mohou být na hony vzdálený realitě. Například náš první plán byl úplně mimo, protože jsme neznali kapacitu a potenciál trhu. Důležité ale je mít svoji vizi. A připravit se na to, že zcela jistě nebude naplněná. Musíte být flexibilní, nebýt zatvrzelý co se představ do budoucna týká. Když jsme založili Kitl, měl jsem představu, že budeme dělat alkoholické nápoje. A skončili jsme u bio sirupů. Myslel jsem, že budeme obchodníci, a jsme výrobci.
Litujete, že se to nevyvíjí podle vašich původních představ?
Ani náhodou. Pořád si to řídím a za vším, co uvádíme na trh, si stoprocentně stojím.
Šel byste do podnikání od nuly znovu? Nebo jste rád, že máte porodní bolesti za sebou?
Jsem hrozně rád, že je mám a sebou, ale kdyby nebylo vyhnutí, tak bych do toho šel znovu.
Takže zaměstnanecký poměr už nikdy?
To netvrdím. Jsem sice jako podnikatel mnohem spokojenější, ale když bude nouze, budu dělat cokoliv. Radši budu mýt veřejné záchodky, než zůstat na pracáku.
Zatím to očividně není nutné. Kitl úspěšně roste. Po kolika letech přišla doba, kdy jste se ze začátečníka přeměnili v zavedenou firmu?
Rozhodně to nebylo ráz na ráz. Jde o postupný proces, který trvá celých sedm let, co podnikám. Naši zákazníci vidí, že se naše výrobky prodávají, tak se nebojí vzít naši další novinku. Věří nám. Zároveň nám důvěřují koncoví spotřebitelé, lidé nás najednou začali vnímat jako značku, a když vidí Kitl, počítají, že to bude dobré a kvalitní.
Takže je vyhráno?
Už jsme vystoupili z davu začínajících nebo bezejmenných výrobců. Ale existenciální riziko je tam neustále. Může se stát jeden velký průšvih a položí to celou firmu.
Kolika lidí by se to v současné době týkalo?
Máme mezi dvaceti a třiceti zaměstnanci. Takže už by to nebyl problém jen Vokurků, ale spousty dalších rodin.
Kitl je výrobce špičkových sirupů, bylinných vín a medoviny. Firma obdržela řadu ocenění, například třetí místo v soutěži Firma roku či hlavní cena veletrhu Země Živitelka. Zároveň je několikanásobným držitelem ocenění Výrobek roku Libereckého kraje. Kitl působí v Jablonci nad Nisou a na pomezí Jizerských hor a Krkonoš provozuje Kittelovo muzeum. Více naleznete na www.kitl.cz.