Útoků na bankovní účty přibývá
Prostřednictvím škodlivého viru, který si uživatel stáhne například otevřením přílohy v nevyžádaném e-mailu, dokáže útočník získat přístup k počítači klienta, nicméně pro odcizení financí potřebuje hacker ovládnout i jeho telefon. Proto hackeři v současné době programují viry tak, aby nejprve zcizili přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, a ve druhé fázi využijí vir k tomu, aby klienta nasměrovali na falešné webové stránky, které se často tváří jako oficiální stránky banky nebo internetového bankovnictví.
Hacker po získání informací pošle na dané číslo SMS zprávu s odkazem na aplikaci, kterou si má uživatel nainstalovat do svého chytrého telefonu. Informaci podává tak, že aplikace zvyšuje bezpečnost a chrání klienta antivirem. Opak je ovšem pravdou a klient by aplikaci poslanou tímto způsobem neměl za žádných okolností stahovat. Aplikace totiž slouží k zadržení příchozích SMS zpráv od banky, které jsou nutné k potvrzení odchozích plateb z účtu, a navíc tyto verifikační SMS zprávy rovnou přeposílá přímo útočníkovi.
Podle statistik ČSOB a Ery útočí hackeři nejčastěji na účty klientů prostřednictvím podvodných e-mailů a škodlivých virů. Phishing a malware představují 78 % všech evidovaných útoků, zbytek tvoří útoky s využitím sociálních sítí, zejména Facebooku. Počet kybernetických útoků meziročně stoupl o desítky procent. Odborníci odhadují, že počet některých typů útoků může letos vzrůst oproti loňsku dokonce až o stovky procent. Metody phishingových a malwarových útoků jsou navíc stále sofistikovanější a nebezpečnější, jen v loňském roce byly příčinou neoprávněného odčerpání peněz z účtů přes kanály elektronického bankovnictví v 95 % případů. Specialisté na bezpečnost upozorňují, že uživatelé by měli dobře chránit nejen své počítače, ale i chytré telefony, zejména ty s operačním systémem Android.
Více najdete v Desateru bezpečného chování na internetu.