I vánoční přání podléhají trendům. Jaké jsou ty letošní?
Navzdory tomu, že ke zvukové kulise Vánoc kromě koled a prskání oleje pod smaženými řízky již dávno patří i pípání svátečních esemesek, vězte, že klasická vánoční přání (ano, ty papírové věci v obálkách) ještě rozhodně nepatří do starého železa či jiného tříděného odpadu. Naopak, pro řadu jednotlivců i firem je dnes vánoční přání výzvou, jak se pokusit sdělení, které je po všech těch staletích již přece jen trochu obehrané, prezentovat nějak originálně, neopakovatelně, převratně… či alespoň tak, aby bylo v souladu s image dotyčného jednotlivce či s korporátní identitou firmy.
Stejně jako jiné oblasti našeho života, ani sféra vánočních přání není imunní vůči trendům. Některé jsou pomíjivé až jepičí, jiné přetrvávají roky. Které z nich byste měli alespoň vzít v úvahu, abyste si vánočním přáním neutrhli ostudu a neposlali klientům či známým něco, co je absolutně OUT?
Pomáhejte
Jedním z oněch zmíněných přetrvávajících trendů jsou přání ručně vyráběná (třeba v chráněných dílnách), charitativní (UNICEF, Paraple apod.) či recyklovaná (myšlen je materiál, nikoliv to, že byste letos poslali zbylá přání z loňska).
Změňte barvy
Vymaňte se z importovaného stereotypu červeno-zelených Vánoc. To je passé už i v Americe, působí to podobně invenčně, jako u nás ladovské motivy. Nemusíte se ale za každou cenu držet ani korporátních barev, šance, že budou zrovna IN, je skutečně mizivá. Letošní barevné trendy prý nemilosrdně diktují kupodivu tmavě šedou, čokoládovou, černou či dokonce hořčičnou žluť. Pozor, pokud by barevným trendům podlehli všichni, bude sbírka vánočních přání nebezpečně připomínat roj sršňů…
Experimentujte
Chybu určitě neuděláte vychytávkami, jako jsou neobvyklé tvary, průseky, průsvity či parciální lak. Technika tisku dnes už dovoluje ledacos; otázkou je, co dovolí finanční ředitel…
Vzpomínejte
A pozor – Vánoce jsou svátky nostalgické, odborníci tedy radí, že u designu vánočních přání se nemusíte bát ani retro stylu a pro inspiraci sáhnout klidně až do éry němého filmu.
Zdobte
Evergreenem je příroda, a to přesto, že v době Vánoc zelená rozhodně nebývá. Přírodní motivy ovšem nekončí vločkami a rampouchy. Ti odvážní a originální se tak ani na konci roku nebojí decentních květinových motivů.
Pokud si vyhrajete s vizuální stránkou vánočních přání a vytvoříte něco pěkného a originálního, vyhnete se navíc pokušení blýsknout se něčím neotřelým v textu vánoční pohlednice. To totiž většinou vcelku spolehlivě zavání katastrofou.
Veselé Vánoce a šťastný nový rok!